Kolozsvári első éves diákként az állatorvosi egyetemen sok minden új volt
számomra. Messze voltunk még a gyógyítás tudományától, de még azt sem tudtuk,
hogyan kell egyáltalán betegségeket felismerni. Az állatorvosin az első évek
csak arról szóltak, hogyan is működik rendesen egy élő szervezet, mi a
felépítése, melyek azok a biokémiai folyamatok, melyek az életet lehetővé
teszik. Miközben a tanárok ezeket az alapvető zoológiai ismereteket próbálták nekünk átadni, nem mulasztották el, hogy egy-egy fontosabb tanáccsal már az első
éven felvértezzenek, arra való tekintettel, ami később várhat ránk.
Az egyik ilyen alkalommal arról esett szó, hogy húsvét táján nagy keletje
van a bárányhúsnak, igyekeznek is a gazdák eleget tenni a keresletnek. Az
állatorvos feladata, hogy a fogyasztók védelmében ellenőrizze a bárányhús minőségét.
Mindenekelőtt arról kell meggyőződni, hogy a piacon árult hús csakugyan
bárányhús-e? Mindig akadtak ugyanis csalók, akik megnyúzott kutyák húsát
próbálják bárányhúsként eladni. Erre mondta a tanárunk: igaz, hogy a bunda
hiánya nagyon is hasonlóvá teszi a két állatot, de nézd meg a fogsorát! A kutya
ragadozó állat, agyarai vannak. A bárány kérődző, füvet legel. A fogáról lehet
leginkább megkülönböztetni a bárányt és a kutyát.
Gyakran szoktuk használni a mondást: „Báránybőrbe
bújt farkasok”. Van ennek szentírási megfelelője is: „a sátán is a világosság angyalának tetteti
magát. Nem nagy dolog tehát, ha a szolgái is az igazság
szolgáinak akarnak látszani.” (2. Kor 11,14-15) A farkas magára öltheti a
legszebb báránybundát – előbb utóbb csak elvicsorítja magát.
A nagyobbik gond azonban nem az, hogyan különböztetjük meg a bárányt és a
farkast. Az égető kérdés így hangzik: Hogyan vegye fel a bárány a harcot a
farkassal? Hiszen a farkas erősebb, ravaszabb, alattomosabb. Úgy tűnik, a
báránynak farkassá kell válnia, hogy a farkast legyőzze. Úgy tűnik, a rosszat
csak akkor tudjuk legyőzni, ha erőszakkal lépünk fel ellene. De fontoljuk
végig: ha a bárány farkas módjára akar harcolni, nem győztek-e máris a
farkasok? Hiszen elérték céljukat: egy farkassal több van. Lehet, hogy a
báránybunda még rajta van, de a lelke a farkasé. Megtanult marni. „Szeresd felebarátodat, mint saját magadat. De
ha marjátok és rágjátok, vigyázzatok, nehogy felfaljátok egymást!” (Gal.
5,14-15)
Másképpen kell tehát harcolni a farkasokkal: „Nézzétek, úgy küldelek titeket, mint bárányokat a farkasok közé!”
(Mt 10,16) Nem könnyű bárányként a farkasok közé menni, de tudom, hogy maga a Jó
Pásztor járta előttem az utat. „Én vagyok
a jó pásztor. A jó pásztor életét adja juhaiért.” (Jn 10,11) És még
van egy fontos dolog. Farkasként nem érezhetem a Jó Pásztor oltalmát. Csak
akkor tud engemet megvédeni a pásztor, ha én megmaradok báránynak. „Én azért jöttem, hogy életük legyen és
bőségben legyen. Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét
adja juhaiért. A béres azonban, aki nem pásztor, akinek a juhok
nem sajátjai, otthagyja a juhokat és elfut, amikor látja, hogy jön a farkas. A
farkas aztán elragadja és szétkergeti őket. A béres azért fut
el, mert béres, és nem törődik a juhokkal. Én vagyok a jó
pásztor, ismerem enyéimet, és enyéim is ismernek engem, mint ahogy az Atya
ismer engem és én ismerem az Atyát. Életemet adom a juhokért.” (Jn 10,10-15)
Minden egyes szentmisében halljuk: „Íme az Isten Báránya, íme aki elveszi a
világ bűneit. Boldogok, akiket meghív asztalához Jézus, az Isten Báránya.” Ez a
hitünk adjon erőt, hogy megmaradhassunk mindvégig báránynak a Jó Pásztor
oltalmában.
Csont Ede